2019 was begonnen van een jaar van opruimen en inventariseren. Nu, richting het einde van 2019 is het tijd voor nieuwe plannen voor 2020 en verder.
Op zakelijk vlak leven er ideeen, maar de laatste jaren stond dit op een laag pitje vanwege “overige werkzaamheden” en “druk druk druk”.
Met de beslissing, september jl, om “Ondersteuning van websitebeheer” af te bouwen kwam er in een heel korte tijd heel veel ruimte in mijn tijdsplanning en werden administratieve achterstanden weg gewerkt.
Ik heb voor mezelf de beslissing genomen, dat ik me meer wil gaan focussen op ontwikkeling in de breedste zin van het woord (software technisch vooral in Ruby on Rails en Javascript/NodeJS) Ik houd wel het mailplatform in stand (en bouw er aan uit), maar alleen voor een selecte groep klanten.
Diverse hosting en satelliet internet klanten zijn afgelopen jaar dan ook opgezegd of overgedragen aan andere partijen. In de praktijk komt het er of op neer dat mensen dus enkele maanden van te voren zijn opgezegd of dat er iemand is gezocht die ze heeft begeleid naar hun nieuwe omgeving.
Voor Business-Mail heb ik per 1 oktober dan ook een stop ingesteld voor nieuwe klanten. Het is nu alleen nog op uitnodiging. Dat betekend niet, dat ik ermee ga stoppen, maar dat ik een heel pragmatische afweging heb gemaakt. Iedereen die zelf z’n site kan onderhouden (of dit goed georganiseerd heeft) mag blijven.
Ook blijf ik nog aktief in de MiaB community voor onderhoud/ondersteuning van de mailserver software.
De afweging is overigens puur kosten/baten. Voor 5 euro/maand heb je een hostingpakket bij TransIP, met een goede helpdesk, ondersteuning en backups. Het heeft gewoon geen zin om voor 60 euro/jaar dit soort diensten aan te bieden als je niet de intentie hebt om een behoorlijke schaalgrote te realiseren. (En die intentie heb ik zeker niet;)
Link: business-mail.nl