En hoe verhuis je een website?

... by A. Schippers in 2019-12-26

Dit is misschien wel m'n meest rare ervaring op webhosting gebied sinds mijn start met webhosting in 1996

Afgelopen jaar heb ik dus inderdaad een aantal werkzaamheden afgestoten, zoals in een ander BLOG artikel geschreven.

Nu ondertussen bijna 16 weken geleden zijn er in dit traject van afstoten van werkzaamheden een aantal sites opgezegd welke mochten blijven staan tot eind 2019. Per eind november zijn alle bestanden en de nog ontbrekende verhuiscode beschikbaar gesteld (i.v.m. een geldigheidsduur van 40 dagen). De desbetreffende site eigenaar onderneemt ondertussen geen enkele, maar dan ook geen enkele actie tot verhuizing.

De opzegmail en de ontvangst van de data is bevestigd, maar daarna blijft het oorverdovend stil. Je verwacht namelijk dat bestanden worden gedownload en worden gecontroleerd.

Althans, dat zou ik doen....

Ik heb uiteindelijk wat later de website beheerder (degene die de artikelen plaatst) ook een mail gestuurd met de verwijzigingen naar de verstuurde mails en data. Geen reactie. Maar nog steeds een maand voor de daadwerkelijke einddatum.

Half december heb ik een actuele dataset klaar gezet en aan de site eigenaar gemaild. Geen reactie meer, ook geen poging tot downloaden. In die mail stond, naast een bevestiging van de data, ook nog een verwijzing naar een hosting provider (TransIP) die het eventueel zou kunnen overnemen en een verwijzing naar een correct stappenplan (met plaatjes) hoe de verhuizing (zelf) uit te (laten) voeren. Met een hand-over van de domeinen krijg je dan zelfs de resterende termijnen die al betaald zijn mee...

Al met al vond ik het gebrek aan activiteit zorgelijk en heb ik een advocaat ingeschakeld om te laten checken of ik wel correct had opgezegd. Dit is inderdaad het geval en ik heb meer dan ruimschoots aan mijn verplichtingen voldaan. Ik vind het zonde om achteraf namelijk discussie te hebben, voor zo iets bassaals als het verhuizen van een paar sites en een paar domeinnamen.

Voor de volledigheid heb ik er ook nog een aangetekend schrijven aan gewaagd; geen reactie, geen download van data, helemaal niks.

En nu ... is het 2e kerstdag, schrijf ik dit artikel en vraag me af....

Nee, ik vraag me toch maar niks meer af, want ik heb er alles aan gedaan. En juist deze manier van (niet) handelen is de reden, dat ik gestopt ben met ondersteuning. Zonde van m'n energie en tijd. Maar binnen nu en 4 dagen liggen er wel twee e-commerce sites uit. Iets wat niet nodig is en wat diegene voor een paar tientjes kan voorkomen.... Iets wat onder normale hostingkosten valt.

Het .eu domein register kent een cool-down periode van ruim een maand, dus ook een opgeheven domeinnaam is nog terug te halen. Maar daar zijn kosten, werkzaamheden en risico's aan verbonden. De domeinnaam staan in ieder geval keurig op naam van de klant.

In mijn hele professionele carrière heb ik nog nooit zoiets meegemaakt en waarschijnlijk is dit ook once in a life-time. In dit specifieke geval echter wel de laatste keer.

Maar om de vraag uit de titel te beantwoorden: En hoe verhuis ik een domeinnaam?

Het antwoord is dus: niet.

Update 28/12/2019

Eigenlijk verwacht ik een verhuizing op het allerlaatste moment. Het is vreemd, maar ik heb moeite met het omgaan met zo'n gebrek aan profesionaliteit. Binnen mijn vakgebied is het gebruikelijk om alles netjes te regelen. En ook deze verhuizing is netjes geregeld.

Ik heb beide sites indertijd gebouwd als vriendendienst, maar de laatste communicatie ging al van ongeinteresseerd naar verre van vriendschappelijk.

Ben benieuwd of ik morgen wat ga horen, als de belangrijkste domeinnaam niet verlengd is (dus wordt opgeheven).

Update 29/12/2019

Domeinregistratie is nu 14 uur opgeheven, maar voor heel veel providers werkt de DNS nog vanwege caching.

Update 30/12/2019

Op facebook staat een vermelding dat de - door mij het afgelopen voorjaar nieuw gemaakte - nl site de oude site vervangt, want de oude site werkt niet meer.

Geen verzoek, geen verhuizing, geen download van de beschikbare data, helemaal niks.

Update 1/1/2020

Conform alle emails, zowel aan de siteowner, een separate mail aan de webmaster en een aangetekend schrijven, is alle dienstverlening gestaakt.

Voelt het goed? Het antwoord hierop is nee. Al de energie in een nieuwe site, ondersteuning van verschillende "webmasters" en daarna de moeite voor een correcte verhuizing, advocaat in gehuurd om te controleren of het correct afgehandeld is. En dan een gebruiker die te ... is om zo iets simpels te organiseren. Ik verwacht niet dat iedereen dit zelf kan, maar wel dat men op basis van deze informatie (16 weken geleden) al actie kan ondernemen en iemand inhuren of ondersteuning regelen.

Maar goed, 2020 verder met leuke dingen; deze ondertussen 150+ uren waren dus voor joker in 2019.

Terwijl ik dit schrijf, komt er een mail binnen met de vraag waarom de site 't niet doet.

Weer 2 uur verder voor een correcte mail en de laatste download nogmaals beschikbaar gesteld. In feite voor de zoveelste keer een mail, die ongeveer dezelfde strekking bevat als de aangetekende brief en de eerste opzegmail.

Ondertussen is de data ook gedownload en hopelijk is dit debacle nu afgesloten.

Update 3/1/2020

Naast de website data, welke al op 1/1/2020 was verwijderd, zijn nu ook de beschikbare online datasets verwijderd.

Update 6/1/2020

Een nieuwe hoster neemt contact op. Aangegeven dat de site in ieder geval van de server is verwijderd en dat de klant alle verhuiscodes heeft gehad en de data van de site heeft gedownload. Dus, dat de klant het eerste aanspreekpunt is voor het verstrekken van de gegevens.

Update 13/1/2020

Nu, een week later, is er nog steeds niets gebeurd. Geen domain transfer, geen verzoek voor de .de transfercode, helemaal niks.

Het is niet mijn verantwoordelijkheid, maar zoals dit gaat is ronduit beschamend. Dit gebrek aan niveau is ronduit triest.

Als de klant of haar webmaster de informatie niet meer boven water kan toveren, vanwege een gare administratie, dan is het aan de klant of aan de nieuwe hostingprovider om de gegevens gewoon direct bij mij opnieuw op te vragen. Het is dus niet aan mij om aktief met deze gegevens de leuren of te melden: he, alsjeblieft, hier heb je de gegevens die ik je 4 maanden geleden ook al had gegeven.

De sites zijn nu bijna 2 weken uit de lucht... Degene die vorige week contact op nam, heb ik maar aangegeven dat de missende akties uit "mail 1" geregeld zijn en dat als hij verder nog spullen mist, dit moet aangeven. Een klein beetje pro-actief dus.

Het blijkt dus wel een algemene volksziekte te zijn: Lezen is inderdaad een vak apart. Ik vraag dus netjes de verhuiscode van de .de domeinnaam op bij Transip, maar daar kwam dus ook een standaard antwoord. "Het staat in je beveiligde omgeving". Nou niet dus. Dit gemeld en we wachten wederom af. Ik ben er 10 jaar klant, omdat ze meestal wel heel kundig reageren als ik de helpdesk nodig heb.

En inderdaad, binnen een uur de verhuiscode voor de .de domein, met een excuus dat ik inderdaad gelijk had.

The story is over (13/1/2020).

Ik heb de backups maar terug gehaald, een nieuwe dataset gemaakt en de links zojuist gemailed, om het verhaal maar af te sluiten.

Er is bevestigd dat ze zijn ontvangen....

Wat me het meest stoort in dit traject is - en daarom ben ik ook met dit soort support gestopt - dat mensen niet lezen, of dat het ze geen barst interesseert, tot het moment dat het echt fout gaat. En als het dan fout gaat, dan gebeurd er ook nog weinig tot niets.

Er zijn hier ondertussen 3 partijen bij betrokken. De site-eigenaar, haar "webmaster", met wie alles overlegd is en dus op de hoogte is van alle brieven en nu ook nog een hostingprovider; ook iemand die de vraagstelling en het geleverde antwoord niet naast elkaar heeft gelegd en hiermee dus ook verzaakt heeft goed en doortastend te handelen, wat wederom een week vertraging heeft gegeven.

Nu hebben ze alle data en alle verhuiscodes zijn beschikbaar. Ben benieuwd of het deze week wel gaat lukken.

Persoonlijk hoop ik van wel ...

Triest, want je zegt heel correct op, zodat de gebruiker wel naadloos door kan. Maar dit is dus een voorbeeld zoals het niet moet. Dat deze gang van zaken mij dus irriteert moge duidelijk zijn.

En dan hebben we het nog niet eens over de tijd en kosten en dat voor een hostingpakketje met een basisprijs van 60 euro...

Update 18/1/2020

Helaas, de story is nog niet ten einde. Nu vragen ze om de inlogcode van mijn TransIp omgeving.

De verhuiscodes, welke op 8 september 2019 zijn verstrekt, zijn nogmaals op 13/1/2020 in een aparte share verstrekt met alle bestanden, dus alles opnieuw.

En wederom een vraag die eigenlijk al beantwoord is. Dus zojuist voor de 3e keer de verhuiscodes beschikbaar gesteld aan op z'n minst partij "4" die er bij betrokken is. Wederom iemand die de hele voorgeschiedenis niet weet en op basis van incomplete informatie "iets" gaat doen.

Deze verhuiscodes zijn ook al door de nieuwe provider opgehaald evenals een deel van de (minst recente) backupdata van de sites en de admin passwords.

Dit is echt onvoorstelbaar (en irritant).

Je zou haast vergeten, dat het hele verhaal gaat over het verhuizen van 2 wordpress sites, waar alle data, verhuiscodes en passwords ruim op tijd en pro-actief beschikbaar zijn gesteld en waarvan de site eigenaar bevestigd heeft dat de data is ontvangen.

Update 21/1/2020

Onvoorstelbaar. Omdat ze geen toegang hebben tot mijn TransIP omgeving zouden ze echt niet verder kunnen.

Weer 2 licht geirriteerde mails verder...

"If you pay peanuts, you will get monkeys" was een uitspraak die collega deed, toen hij pech had met reparatie aan z'n huis. Ik denk dat hij gelijk heeft.

Nu, twee uurtjes later, wederom een toegangsrequest tot de google drive share... Hier staat de eerste backup op, dus meer dan 60 dagen oud.


Ondertussen zijn de domeinen verhuisd en is opnieuw de verwijzing naar de mail met de andere backup locatie gegeven. Dus het gaat eindelijk gebeuren....

Ook de data is gedownload...

Ik denk dat er in ieder geval weer werkende email is.

Update 1/2/2020

Ik kan het toch niet laten, deze leidensweg te blijven volgen. Er staat al enkele dagen een wordpress installatie scherm. Dus het terugzetten van de backups is niet begrepen / de kennis is/was niet aanwezig of niet ingehuurd.

Maar bij deze sluit ik het hoofdstuk. Voor de lezers die de draad nog niet kwijt zijn: zo moet het dus niet.