Ondersteuning van website beheer

... by A. Schippers in Doofpot 2019-09-10

Alhoewel software ontwikkeling mijn hoofdwerkzaamheden zijn, help ik eigenlijk al jaren (vrij actief sinds 2012) sommige mensen met hun website.

De laatste jaren, was dat min of meer gegroeid naar iets wat structureel gedaan werd; iets wat ik wel met plezier deed, maar ik merkte wel, dat ik een hogere standaard verwacht van een geleverd product dan sommige gebruikers. Dat betekend, dat ik probeer ook een na-controle te doen en check of alles goed staat en of ook de inhoud klopt. Heel veel tijd en inzet die de gebruiker eigenlijk niet ziet, omdat alles nu visueel klopt.

Het is niet erg om mensen te helpen, maar toen ik vrij recent voor de 4e keer moest uitleggen, dat de foto's verkeerd werden aangeleverd in een periode van 6 weken, en het kwartje niet valt dat er een vinkje moet worden gezet om bepaalde artikelen op de voorpagina te laten komen, begon het gebrek aan profesionaliteit en interesse van de ontvangende partijen, mij op te breken.

Als dan de teksten op de sites ook nog niet lopen voor wat betreft schrijfstijl of niet overeenkomen met de layout van de site, dan gaat de lol er echt wel af. Zeker omdat het heel, maar dan ook heel veel uren betreft naast een gewone fulltime opdracht en het eigenlijk ook niet mijn probleem of verantwoordelijkheid is.

Ik heb dit jaar een paar klanten, voornamelijk om deze reden, dan ook opgezegd. In het algemeen heb ik bij iedereen aangegeven, dat de support in de oude vorm niet meer kan; althans niet meer gratis. Dat betekend niet, dat ik nooit meer iemand zal helpen, maar wel dat ik van diegene ook een bepaalde commitment verwacht. En als die commitment niet kan inhouden dat diegene z'n stinkende best doet en trots is op haar of zijn product (want daarom help je mensen uiteindelijk op weg), dan mag de commitment ook een ruimhartige financiele vergoeding zijn (voor zover mijn tijd dit soort support nog toe laat en ik daar zin in heb).

Gevolg was dus wel dat de hoeveelheid ondersteuning in een keer kelderde van ruim 10 tot soms wel 15 uur in de week naar heel, maar dan ook heel veel minder.

Zijn de werkelijke problemen er mee opgelost? Voor mij wel, want ik ben ook gestopt met actief meekijken en advies geven. Maar van wat ik zie, is de support eigenlijk nog steeds verschrikkelijk hard nodig...