Door de mailing van de consumentenbond (en het feit dat ik voor het kantoor pand nog niemand heb die schoon maakt), werd ik getriggerd door te test van de consumentengids over robot stofzuigers.
Nu kwam in een black friday aanbieding de Roborock Q7 Max als een heel interessante aanbieding voorbij. De S8 was niet slecht getest en andere modellen van Roborock kwamen er ook niet slecht uit. Dus, dat lijkt me wel wat.
Voor een leuke prijs twee stofzuigers besteld (2 verdiepingen en gemak dient de mens). Vervolgens even “geen tijd”. Die dozen stonden dus nog in de gang. Nu, met kerst, de ene op kantoor geinstalleerd en de andere even mee naar huis genomen. De verwachtingen waren eigenlijk wel hoog gespannen.
Het eerste moment van testen was met de machine die mee naar huis was genomen. Uitgepakt, neergezet en deze aan het werk gezet. Eerste indruk was wel positief, hij vond redelijk rap z’n weg en voordat hij de helft van de woonkamer gedaan had, was m’n vriendin het lawaai al zat. De robot weer terug naar z’n laadstation en mijn huishoudelijke taken afgerond.
Tweede kerstdag maar even naar kantoor gereden en daar de andere machine uitgepakt; deze netjes aangemeld en het kantoor laten scannen. Toen de accu helemaal opgeladen was, heb ik ‘m – op afstand – de opdracht gegeven: zuig de hele beneden verdieping…
Amper 5 minuten later krijg ik de melding: “Red mij”; op de app zie ik, dat hij naar de tweede ruimte in de hal is gegaan en daar in storing staat. Een robotstofzuiger in nood kan je eigenlijk niet laten wachten, maar ik had toch andere prioriteiten… Dus, een dag later tref ik “Robo1” hangend aan op een dwarsliggende poot van een bankje. Na herstart, reed hij zich nogmaals vast, maar nu op de andere poot (van datzelfde bankje). Die kamer slaan we dus nu maar over…
Deur dicht van de hal en opdracht om de rest te zuigen. Vol goede moed en huisvlijt baant de stofzuiger zich een weg door de rest van het kantoor. Ik ondertussen weer richting huis en wat schertst mijn verbazing. Ik ben thuis en krijg een melding ….
“Red mij”, maar nu voor de tweede keer. Volgens de app heeft hij zich nu weer vastgelopen. Naar later bleek op de drempel van een vluchtdeur….
Ondertussen zijn wij met het hele gezin even buiten de deur en om toch nog kans te maken op de “huisman van het jaar verkiezing”, kan ik het natuurlijk niet laten om te zorgen dat we ook thuis in een schoon- en gezogen huis thuis komen.
Na goed 58 minuten krijg ik ook hier de melding “Red mij”. Robo2, zoals ik ‘m ondertussen noem, staat vast in een hoek, waar de kerstboom staat. De huis-jungle is idd gevaarlijker voor een robotstofzuiger (en eigenlijk voor iedereen). In dit geval de draden van de kerstverlichting van de kerstboom. Hij kon geen kant meer op.
Voor straf (en uit frustratie) heb ik deze ook nog even in z’n hoek laten staan en pas een dag later bevrijd. Hoe de kerstdraad drie keer om dat rolletje heen kon, terwijl ik ‘m uit elkaar moest halen … Bijzonder.
En nu, uit deze review, de eerste indruk.
Kantoor krijgen we wel veilig voor Robo1. De drempel is wel te fixen en de hal slaan we gewoon over of passen het bankje aan. Thuis is voor Robo2 toch wel een uitdaging. Op de redelijk oneffen vloer heeft hij – op maximale zuigkracht – niet voldoende om de vloer zandvrij te krijgen. Ook de hondenharen zijn echt wel een uitdaging. “Robo2” wordt dus verbannen naar kantoor op de eerste verdieping.
En nu dan nog de key code in openhab zien te krijgen, zodat ook dit redelijk geautomatiseerd kan gebeuren.
Had ik het product achteraf aangeschaft voor de normale prijs? Waarschijnlijk niet of eerst een .